donderdag 22 maart 2012



ILLEGAAL - DE HAAGSE GANZEN VOEREN


Ze zit op een bankje in haar winterjas met luipaardprint en voert de ganzen. Ze is mooi. We kijken samen in de lentezon hoe de mannetjes de vrouwtjes verkrachten en voeren een aarzelend gesprek. Ze spreekt in het Litouws, Duits en Nederlands, maar met handen- en voetenwerk begrijp ik haar toch.

"Ik houd van hier zitten. De beesten zijn lief. Die heeft gebroken vleugel. Ha ha, jij foto, eend weg! Ik, Tatjana. Jij?"

"Elsbeth, jouw huis staat waar? Ik uit Litouwen, bij Rusland. Hier gekomen voor Arbeit. Maar problemen, veel problemen. In Litouwen problemen, hier problemen. Ik slaap bij Kessler. Opvang, ja. Mijn familie in Litouwen, denken ik arbeit in Nederland. Maar geen document, geen paspoort. Twee mensen bij ambassade Nederland zeggen mij: ik niet arbeit. Niet goed formulier. Dus nein arbeit. In Litouwen nein arbeiten, hier nein arbeiten. Papier van politie. Hmhm, ja: illegaal." 

Ze lacht, haalt haar schouders op en roept iets dat klinkt als  "Sto gyliatz". Wanneer ik dat vertaal als "dat is het leven", knikt ze. Geen idee of ze dat ook echt bedoelde. 



2 opmerkingen:

  1. Wat een mooi blog. Met warmte geschreven. De foto's lijken zo uit een fotoboek uit de jaren 70 afkomstig!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Wouter, dank voor het bericht en mooie compliment! Elsbeth

      Verwijderen