woensdag 4 april 2012


ONTMOETING #2 BIJ SNACKCAR MELISSA:

EEN MAAG MET 700 NIETJES DICHT

"Een patatje pinda en een frikadel, meenemen graag. Is niet voor mij, nee, ik kan dat helemaal niet eten. Ik heb ook geen honger, want ik heb een maagverkleining." 

"Het is niet een operatie van een flutje natuurlijk, het duurt twee uur. Ze doen het via een kijkoperatie tegenwoordig: je hebt alleen maar twee kleine gaatjes." Ze tilt prompt haar shirt omhoog en laat mij naar haar twee wondjes kijken."

"Ik ben al tien kilo kwijt in vier weken. Voor mijn gezondheid doe ik het. Ik loop bij de obesitas kliniek. Het wordt allemaal maar niet maar zomaar gedaan: je wordt de eerste twee jaar intensief begeleid en dan nog een jaar daarna constant opgebeld en gemaild." 

"Kijk, ik mag nog veertien dagen niet veel, want die wond binnenin moet natuurlijk nog helen. Kijk, je hebt zevenhonderd nietjes in je buik. Daarbinnen is mijn maag maar zo groot (ze houdt haar duim en wijsvinger niet meer dan vier centimeter van elkaar). Van je grote maag wordt een stukje afgehaald, dat wordt dicht geniet. Dan gaan je darmen door de midden en worden helemaal omgeleid en dan weer vastgeniet. Dus je hebt maar een klein maagje: daar kan maar dertig milliliter in. Je mag niet zelf zeggen hoe groot je maag wordt, hun beslissen wat voor jou het beste is. Kijk, alles gaat straks natuurlijk hangen, da's niet zo moeilijk, maar als je een jaar op je streefgewicht bent, dan wordt dat ook nog gecorrigeerd.

"Ik had eerst dus ook zware apneu, weet je wat dat is? Ik hield ruim negenendertig keer per uur mijn adem in tijdens mijn slaap en dat is dodelijk. Ja, dat heeft ook met overgewicht te maken. Ik heb nog een dochter van vijftien thuis en ik wil niet dat zij mij dus ooit eens zal vinden in bed 's morgens, begrijp je? Och, ik moet nog even mijn dochter terugbellen, ze zal wel denken 'waar blijft ze'. Maar ja, ik heb dus nog een kind thuis, die wil wel eten natuurlijk. En die is zo dun dus die mag wel een patatje pinda en frikadel." 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten